Hvad siger kunderne?
 

Læs vores casestories
GLEMT KODEORD?


10. marts 2016

Detail: 3 succestendenser 2016 kombinerer gammelt og nyt


Traditionel detailhandel er under pres for tiden, det er tydeligt for forbrugerne og selvfølgelig for detailhandlerne selv. Global nethandel udfordrer på pris og bekvemmelighed, og mange detailbutikker er ved at gentænke deres strategi. Vi har lavet en oversigt over de 3 vigtigste tendenser for succes i detailhandlen i 2016, med inspiration fra vores opfindsomme kunder og ud fra vores egen viden om de mange nye teknologiske muligheder. Resultatet er en detailbutik, som sætter nogle lidt gammeldags dyder som nærvær og personlig service i højsædet, men vel at mærke gør det på den effektive måde med hjælp fra teknologien.

Tidligere tiders købmandsforretning gav mulighed for en nærhed mellem ekspedient og kunde og havde også en vigtig social funktion, fordi vi mennesker trives, når vi bliver set og husket. Den seneste undersøgelse fra FDIH peger da også på, at kunderne kommer igen, når service og udvalg er som de ønsker – og punkterer i øvrigt myten om, at kunder i stor stil prøver tøj i en lokal butik, for derefter at bestille det hos en af de globale webbutikker. Hvad nærhed og god kundeservice er, afhænger naturligvis af branche. Her er vores tre bedste bud på, hvordan detailhandlen online såvel som offline med forholdsvist enkle greb og uden de store investeringer kan give kunderne en bedre oplevelse, så de vælger at komme igen.

 

Omnichannel er også sociale medier
Selv de mindste butikker har mulighed for at fange kunderne ind på flere kanaler. Det kræver blot en vis systematik og lidt ny teknologi – men den er til gengæld blevet billig og simpel at implementere, ofte som abonnementsbaseret software as a service (SAAS). Omnichannel er den samlende betegnelse for alle de kontaktpunkter, der er mellem butikken og kunden, uanset om de bruges til salg eller/og kommunikation. Din butik og din webshop er naturligvis vigtige kanaler – og det er de sociale medier også.

Alle danskere bruger mindst ét socialt medie, ja bortset fra den håndfuld, der bevidst har meldt sig ud. Topscoreren er Facebook med 3.476.000 månedlige brugere, mens LinkedIn er en stærk toer med 1.700.000 oprettede profiler i Danmark. Så når dine kunder ikke slentrer rundt i virtuelle eller fysiske shopping centre, er der en pæn chance for, at de plejer deres netværk. Og med den rigtige tilgang kan din butik blive en del af det netværk. Både Facebook og LinkedIn tilbyder annoncering med mulighed for at ramme en hvilken som helst målgruppe ret præcist, uanset om målgruppen defineres ud fra geografi, hobby, profession eller andre af de mange udvælgelseskriterier.

Hos POS ONE møder vi mange kunder, som har et smart og velfungerende mix af kanaler, f.eks. https://da-dk.facebook.com/filato.dk og https://www.facebook.com/FluggerFarverAssensGlamsbjerg/. Vi møder også virksomheder, som er tøvende over for at bruge sociale medier aktivt. Begrundelser: ”Vi mangler kompetencerne”, ”vi mangler tid”, ”det virker ikke”. Vores påstand er, at hvis du i forvejen er på Facebook, så kan du ret hurtigt lave en fornuftig side for din virksomhed. Og hvis du er lidt nørdet, kan du med lidt ekstra tid få annonceringen op og køre. Orker du ingen af delene, så anbefaler POS ONE specialister, som hurtigt og dermed relativt billigt kan få dig i gang.

 

Loyalitetskort – nu som app
Danske forbrugere kan godt lide kundeklubber, og de fleste danskere i dag er medlem af 3-4 kundeklubber. Paradoksalt nok gør de ofte ikke brug af tilbud osv., som regel fordi de ikke lige har kortet med eller bare ikke synes, at det gode tilbud er så godt endda. Så der er plads til forbedringer, til at lave kundeklubber eller loyalitetskort, som giver konkrete og gerne kontante fordele. Der findes i dag flere standardiserede løsninger, bl.a. POS ONE’s CLUB ONE, som nemt kan kobles på den eksisterende POS løsning. Det betyder samtidig, at loyalitetskort er blevet en realistisk mulighed for mindre detailbutikker og –kæder. Butikken får fordelen ved at bruge data om kundeadfærd til at skræddersy tilbud og kommunikation, så det bliver relevant for kunden. Et moderne kundekort er naturligvis en app, så både kunder og butik slipper for bøvlet med plastikkort, som enten fylder eller forsvinder. Og nok så vigtigt: det moderne kundekort kan både bruges i webshoppen og den fysiske butik, så du får overblik over kundens ageren på tværs af platforme.


Small data er effektivt
Med big data har mange virksomheder fået øjnene op for, at data er vigtige, når man skal tættere på kunden. Men den megen fokus på big data har nok fjernet fokus fra small data. Det er en skam, for 99% (vores gæt) af alle danske virksomheder har adgang til small data om deres kunder – de skal bare begynde at bruge den!

Så hvad er small data egentlig? Det er den type data, som den menneskelige hjerne kan forstå og overskue. Typisk vil small data være egnet til at bearbejde i et regneark og vil stamme fra en virksomheds CRM eller ERP system. Næsten alle danske virksomheder har i dag digitaliseret deres forretning. Skridtet herfra og til at få glæde af small data er ganske enkelt at sørge for at samle de relevante informationer ind – og at huske at bruge dem bagefter! Hvordan besøgende bevæger sig rundt i din webshop er f.eks. small data. Lav en daglig rapport, som viser, hvor mange gæster, hvor mange køb og hvor de faldt fra. Og brug den viden til at lave de små justeringer og forbedringer i webshoppen. Eller sørg for at dit webshop-modul automatisk foreslår kunden lignende varer, baseret på adfærd. Og vælger du at bruge small data både i den fysiske butik og i webbutikken, kan du enkelt analysere dig ind på ønsker, den rigtige vare, til den rigtige pris, på det rigtige tidspunkt, i den rigtige mængde og på den helt korrekte plads.

 

Så spørg ikke: Er jeg klar til omnichannel strategi - spørg, hvor længe gider mine kunder at vente på, at jeg bliver det?



NYHEDER & ARTIKLER





10. marts 2016

Detail: 3 succestendenser 2016 kombinerer gammelt og nyt

Traditionel detailhandel er under pres for tiden, det er tydeligt for forbrugerne og selvfølgelig for detailhandlerne selv.







8. januar 2016

Velkommen til en ny generation af loyalitetsprogrammer

Alle detailkæder med respekt for sig selv har en kundeklub, et fordelskort, en loyalitetsordning, ja kært barn har mange navne. Og ca. 75% af forbrugerne er medlem, ikke bare af én ordning, men i gennemsnit i hele 3-4 forskellige ordninger. Det er flotte tal, som tyder på en succes.







4. december 2015

Flügger på Vestfyn vælger den nye SwippSOLO app fra DKC

Med SwippSOLO app’en blev Flügger på Vestfyn efter få klik og uden investeringer i hardware klar til at modtage mobilbetalinger fra deres kunder.







10. november 2015

POS ONE & E-Conomic - Et perfekt match

Som POS ONE kunde har du allerede styr på salgs- og kassesystemet. Men vidste du, at vores løsning også ”taler” perfekt sammen med økonomisystemet e-conomic?







3. november 2015

POS ONE på messe med Swipp og Nordea

POS ONE var på Erhvervs messe i Vejle med Nordea og Swipp, for at vise sine Swipp moduler frem







2. november 2015

POS ONE - Nu med SWIPP og MOBILEPAY

Odenseanske Pos One har udviklet et kassesystem, der kan give selv små virksomheder mulighed for at tage imod mobilbetalinger og automatisk lave økonomi- og lagerstyring.







31. oktober 2015

SWIPP til erhverv

SWIPP TIL ERHVERV - GOD FORRETNING OG GOD SERVICE!







15. september 2015

Skal jeg vælge MobilePay eller Swipp?

MobilePay og Swipp er kæmper intenst om kundernes gunst. Deres systemer er vidt forskellige, men ét har de til fælles: Det er salgsleddet og ikke forbrugeren, som skal betale. Og det er en god idé at kigge sig godt for, for prisen afhænger meget af hvor store og hvor mange transaktioner, du har i din forretning







1. august 2015

NFC i alle DKCs terminaler

Hos Dansk Kontor Center har vi NFC i alle vores terminaler





STOLT LEVERANDØR TIL

VI SAMARBEJDER MED

  DANSK KONTOR CENTER A/S
SIVLANDVÆNGET 1
DK-5260 ODENSE S
(+45) 70 22 13 11
INFO@dkc.DK
CVR 26005140